Bewonersbijeenkomst dinsdag 2 april
29 maart 2024Mail van de gemeente 31 Mei
Beste belanghebbende,
Bedankt voor uw deelname aan of interesse in de bijeenkomst van donderdag 11 mei over de herinrichting van de Kranenburgweg. Deze e-mail volgt op de eerder verstuurde mail van 23 mei waarin wij een korte terugkoppeling gegeven. Wij danken u voor een drukbezochte avond, waarin wij veel input van u hebben gehad. Er is veel besproken tijdens deze avond. Kritische punten en vragen nemen wij mee in het vervolg van het project. In deze mail beantwoorden wij veel van uw vragen over de participatie, het vervolg en ook over:
1. Het project;
2. Verkeersmaatregelen;
3. Indeling van de weg;
4. Vergroening.
Op de website denhaag.nl/kranenburgweg plaatsen wij komende week alle vragen en antwoorden en vullen deze regelmatig aan.
Wat doet de gemeente met de opbrengst van vanavond?Tijdens de informatiebijeenkomst op 11 mei konden bewoners, ondernemers en belangenorganisaties meedenken over de herinrichting van de Kranenburgweg als onderdeel van de Sterfietsroute Binnenstad – Scheveningen Haven. De opbrengsten van deze avond neemt de gemeente mee in de verdere uitwerking van de schetsontwerpen. Het kan voorkomen dat niet alle wensen in de projectscope mee kunnen. Of dat bepaalde punten pas in een latere fase van het ontwerpproces worden meegenomen. Tijdens het ontwerpproces houden wij hier rekening mee en lichten afgewogen keuzes toe.
Welke invloed hebben bewoners op de schetsontwerpen?
Na de zomer komt de gemeente met de schetsontwerpen terug naar de buurt. Hierop kunnen bewoners, ondernemers en belangenorganisaties reageren. Dit is de participatievorm adviseren. Meer informatie over de datum en in welke vorm we dit gaan doen volgt per brief en op de projectpagina.
Wat zijn de vervolgstappen?
Wij gaan de komende tijd met het schetsontwerp (SO) aan de slag. Na de zomer maken we deze bekend en kan hierop worden gereageerd. Met de reacties maken we een voorlopig ontwerp (VO). Het college van burgemeester en wethouders neemt een besluit over het voorontwerp. Met dit besluit wordt het VO vrijgegeven voor inspraak (zienswijze delen). Bewoners en andere belanghebbenden kunnen ook dan hun reactie op het ontwerp geven. Dit is de laatste keer dat er ruimte voor reactie is. Hierna wordt het ontwerp vastgesteld door de gemeenteraad en kunnen we naar verwachting in 2025 gaan uitvoeren.
1. Over het project
Waarom wordt de Kranenburgweg heringericht?
De gemeente werkt aan snelle, veilige en comfortabele fietsroutes. Sterfietsroutes zijn bestaande routes die de gemeente verbetert. Het zijn logische verbindingen van en naar de binnenstad. Om fietsen aantrekkelijk te maken lopen sterfietsroutes vooral langs rustige straten, groen, water en woonwijken. Op zo’n route verbetert de gemeente onoverzichtelijke plekken of legt ontbrekende stukjes fietspad of fietsstraat aan. De Kranenburgweg is nog het laatste ontbrekende stukje van de Sterfietsroute Binnenstad - Scheveningen Haven. Deze route is opgenomen in het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Ruim baan voor de fiets 2020-2025. Meer informatie over de sterfietsroute Binnenstad – Scheveningen.
Waarom voldoet de Kranenburgweg op dit moment niet aan een sterfietsroute?
Eerder zijn andere stukken van de sterfietsroute Scheveningen Haven – Binnenstad al aangepast, zoals de Conradkade en de Constant Rebecquestraat. Op dit moment sluit de Kranenburgweg nog niet optimaal aan op de gehele sterfietsroute én op het aanwezige fietsnetwerk. Ook voldoet de straat op dit moment niet aan de belangrijkste eisen van een sterfietsroute. Op sterfietsroutes hebben fietsers prioriteit ten opzichte van de auto. Denk aan voorrang op alle kruispunten. En het waarborgen van de continuïteit van de gehele route. Ook liggen er kansen om de leefomgeving groener en prettiger in te richten.
Wat zijn de projectgrenzen van de Kranenburgweg?
De Kranenburgweg tussen de Houtrustbrug, de Van Boetzelaerlaan en de Westduinweg is onderdeel van de sterfietsroute Binnenstad – Scheveningen Haven. We gaan de Kranenburgweg aanpassen vanaf de kavelgrens tot en met het hek langs het kanaal. We blijven hiermee op grond van de gemeente. Het eventueel aanpassen van het hek is onderdeel van het project. Op dit moment vallen pleinen langs de Kranenburgweg buiten de projectscope. De aansluitingen van de zijstraten zijn wel onderdeel van het project. De zijstraten zelf worden niet meegenomen, deze zijn al ingericht volgens de principes van een erftoegangsweg (o.a. klinkerverharding).
2. Verkeersmaatregelen
In Nederland worden de wegen in drie categorieën ingedeeld. Waarvan de erftoegangswegen er een zijn. De Kranenburgweg is een erftoegangsweg. Wegen met een erftoegangsfunctie (woonstraten) dragen zorg voor de bereikbaarheid van woningen en percelen. Deze wegen/straten worden dan ook alleen gebruikt voor ritten van en naar de bestemming. In de afgelopen jaren heeft de gemeente, conform de afspraken in het Convenant Duurzaam Veilig, een actief beleid gevoerd gericht op invoering en inrichting van 30 km/uur in woonwijken. De standaard profielen die de gemeente hanteert bij verschillende wegtypen zijn te vinden in de Kadernota Straten Wegen Lanen.
Wat houdt een fietsvoorziening in?
Fietsvoorzieningen zijn faciliteiten die speciaal voor de fietser worden ingericht. Een voorbeeld is een fietspad of een fietsstraat. Een fietsvoorziening draagt bij aan de herkenbaarheid, comfort en verkeersveiligheid. Bij de Kranenburgweg is ons uitgangspunt het mengen van fiets- en autoverkeer: fietsers en automobilisten delen de rijbaan. De fietser krijgt voorrang op de automobilist. Omdat de weg onderdeel is van een sterfietsroute zijn er ook andere opties:
- Er wordt rood asfalt gebruikt in plaats van de standaard klinkerverharding
- Een vrij liggend fietspad. Als daar voldoende ruimte voor is.
3.Indeling van de weg
Wat staat er al vast voor de indeling van de weg?
- We ontwerpen de straat op volgorde vanuit voetgangers, fietsers, openbaar vervoer. Zie uitleg over het STOMP-principe hieronder.
- We maken een veilige fietsroute die past bij de uitgangspunten van een sterfietsroute, denk hierbij aan een vrij liggend fietspad of een fietsstraat;
- We gaan uit van het bestuurlijk vastgestelde uitgangspunt, “groen tenzij”; niet meer verharding dan noodzakelijk;
- We houden rekening met toekomstige ontwikkelingen in de stad;
- We reserveren een strook van 7 meter aan de kant van het Verversingskanaal waar enkel vergroening en recreatie in komt;
- We richten de weg in volgens het Handboek Openbare Ruimte;
Wat houdt het STOMP-principe in?
In de Strategie Mobiliteitstransitie 2022-2040 staat dat de gemeente bij het ontwerpen van mobiliteitsvoorzieningen het STOMP-principe gebruikt: Stappen-Trappen-OV-MaaS-Privéauto. Maas staat voor Mobility-as-a-Service, ook wel deelmobiliteit. Bij het ontwerp van de openbare ruimte kiezen we in de eerste plaats voor de voetganger en fietser, gevolgd door het Openbaar Vervoer, deelmobiliteit en als laatste de privéauto.
Waarom houdt dit project rekening met een groenreservering van 7 meter?
In de afgelopen jaren en meerdere colleges van B&W heeft een ‘tram naar Scheveningen – Haven’ met grote betrokkenheid vanuit de stad veel op de agenda gestaan. Naar de keuze voor het tramtracé is destijds een uitgebreid onderzoek uitgevoerd. Hiervoor is ook een intensief participatieproces gevoerd. In dit proces zijn diverse tracés, waaronder de Kranenburgweg, met een brede klankbordgroep onderzocht én besproken (RIS293461 en RIS296049). Hieruit kwam een voorkeurstracé voor een tram naar Norfolk via de Westduinweg naar voren. Daarna heeft het college de voorkeur van een tracé via de Westduinweg onderschreven. Vervolgens is in 2018 een verdiepend onderzoek naar de Westduinweg (RIS297143) uitgevoerd. Hiervan is in datzelfde jaar door het toenmalig college in het coalitieakkoord 'Stad van kansen en ambities' (RIS299794) het volgende beslist: ‘Voor de ontsluiting van het Norfolkterrein kiezen we niet voor een tram over de Westduinweg, maar kijken we naar alternatieve tracés’. Om deze reden (‘we kijken naar alternatieve tracés’ en de daaropvolgende beleidsvoornemens uit de Schaalsprong Openbaar Vervoer om een verbinding met Scheveningen Haven te maken) wordt vanuit dit fietsproject de randvoorwaarde meegenomen om een ‘mogelijke tramverbinding over de Kranenburgweg in de toekomst niet onmogelijk te maken’.
Dit project houdt in het ontwerp daarom rekening met een groenreservering van 7 meter aan de kant van het Verversingskanaal. Hiermee maakt het ontwerp een toekomstige tramverbinding niet onmogelijk. Een tramverbinding naar de haven is opgenomen in de Schaalsprong Openbaar Vervoer (RIS299181). Voor het verbinden van Scheveningen – Haven (Norfolk) met een tram zijn slechts een paar mogelijkheden. De Kranenburgweg is daar één van. Op dit moment worden er geen concrete stappen gezet voor de aanleg van een tramverbinding naar Scheveningen – Haven. In het kader van de toekomstige bereikbaarheid van de kust volgt op een later moment een onderzoek naar en of het wenselijk is om Scheveningen – Haven (Norfolk) met een tram te verbinden. Het traject van voorbereiden, onderzoek en realisatie van een tramverbinding is een langdurig traject. In algemene zin duurt dit ongeveer 10 jaar. Hiervoor volgt een apart traject, waarin bewoners op dat moment betrokken worden.
Het is van belang dat in het fietsproject Kranenburgweg geen aanpassingen worden gedaan die een tramverbinding in de toekomst onmogelijk maken. Het ‘niet onmogelijk maken’ is geen besluit tot daadwerkelijk realiseren van een tramverbinding.
Heeft u nog meer vragen over de groenreservering? Deze vallen buiten dit project, maar we kunnen deze wel intern doorzetten. Het antwoord kan daardoor wat langer duren.
4. Vergroening
Waarom is vergroening op de Kranenburgweg belangrijk?
Het klimaat verandert. Er is steeds vaker sprake van langdurige periodes van droogte en hitte of van hevige regenbuien. De gemeente heeft de ambitie om een groene, toekomstbestendige en leefbare stad te ontwikkelen. Dit staat in de Kadernota Duurzaamheid. Stresstesten tonen aan dat Den Haag op veel plekken kwetsbaar is voor hittestress, droogte en wateroverlast. Voornamelijk op gebied van
hittestress kleurt de Kranenburgweg donkerrood op de kaart. Zie voor meer informatie de kaart op het Haags Klimaatatlas via deze link.
Welk beleid is er voor het vergroenen van de Kranenburgweg?
De Kranenburgweg is aangemerkt als locatie waar de rijbaan kan worden versmald en Stedelijke Groene Hoofdstructuur kan worden versterkt en verbreed. Daarbij is aangegeven dat dit wordt meegenomen bij de realisatie van de sterfietsroute. In de nota stadsbomen en in de Stedelijke Groene Hoofdstructuur is de Kranenburgweg onderdeel van de te realiseren hoofdboomstructuur. Dat zorgt voor meer verkoeling, vooral aan de zijde van de woningen. Meer informatie vind u op Natuurnetwerk - Groengebieden en ecologische verbindingszones (arcgis.com) of op Den Haag - Stadsnatuur beschermen en versterken.
We hopen u voor nu hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Heeft u nog vragen over de herinrichting? Of mist u een vraag en antwoord? Via onderstaande gegevens kunt u contact met mij opnemen.
Met vriendelijke groet,
Namens het projectteam Kranenburgweg
Thom Hardeman
Omgevingsmanager